اگر انتخاب واحد نکنیم چه می شود ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

دانشجویان در تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، آزاد و علمی کاربردی پیش از شروع هر ترم و برای وارد شدن به ترم جدید ، باید دروسی را که قرار است در آن ترم بگذرانند ، انتخاب کنند. انتخاب واحد به صورت اینترنتی انجام می گیرد و دانشجو موظف است که با رعایت دروس پیش نیاز و هم چنین در نظر گرفتن معدل ، مطابق زمانبندی که دانشگاه اعلام می کند ، با مراجعه به پروتال دانشجویی خود اقدام به انتخاب واحد کند. در ادامه می خواهیم بدانیم که شرایط انتخاب واحد چیست و چه نکاتی را آن باید رعایت کنیم. مطلب را تا انتها مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید ، می توانید در بخش نظرات بپرسید.

احتمالا تا حالا در مقطع دبیرستان تحصیل می کردید و همیشه درس هاتون مشخص بودند و فقط مرتب می رفتید سر کلاس و آخر ترم امتحان می دادید. اما در دانشگاه مسئله متفاوته. اینجا شما دانشجو هستید و باید دانش و واحد های درسی دانش?را خودتان بجویید. (به ضمه و فتحه بر روی جیم)

1- شما در دوره کارشناسی حقوق برای اخذ مدرک لیسانس باید 140 واحد درسی را بگذرانید. 140 درس نه، 140 واحد. درس های شما یک واحدی یا دو واحدی و یا سه واحدی هستند. اغلب دانشجویان در 8 ترم تحصیلی (4سال) این واحد ها را می گذرانند ولی برخی 9 یا 10 ترمه می شوند و برخی هم زودتر از موعد و در 7 یا 6 ترم دوره کارشناسی را به پایان می رسانند.

2- شما اختیار دارید در هر نیم سال(ترم)، هر درسی را که مایل هستید اخذ نمایید. فقط این اختیار توسط قانون پیش‌نیاز و ترم ورود آنقدر محدود می شود که تقریبا هیچ اختیاری ندارید.? پس علی الحساب 2 محدودیت دارید؛ 1) لیست درس هایی که باید در طول دوره کارشناسی اخذ نمایید، در کانال قرار خواهد گرفت. هر درسی را در هر ترمی که مایل به اخذ آن باشید، می توانید بر دارید. فقط باید درس دیگری که در جلوی اسم آن نوشته شده را در ترم قبل از آن پاس کرده باشید. (مثلا جلوی حقوق کار نوشته “پیش نیاز : مقدمه علم حقوق. یعنی تا زمانی که درس مقدمه علم حقوق را نگذرانده اید نمی توانید حقوق کار را بر دارید.) 2) دانشکده در هر ترم درس هایی که در آن ترم تدریس خواهند شد را به اطلاع همه می رساند و در کانال قرار می گیرد. جلوی هر درس نوشته شده است که ورودی های چه سالی اجازه اخذ آن را دارند. (مثلا اگر نوشته شده “مخصوص ورودی های قبل از 3961” یعنی شما که مهر سال 1396 وارد دانشگاه شده اید و سال بالایی های شما می توانند این درس را بردارند)

https://pasokhbama.com/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

3- علاوه بر دو محدودیت قبل، یک محدودیت مهم وجود دارد و آن تعداد نفرات حاضر در کلاس است. (مثلا درس حقوق اداری یک 3 کلاس دارد، که استاد 2 تا از آن ها یکسان است ولی زمان های هر سه کلاس متفاوت است. جلو این اسم این کلاس ها نوشته شده است، “ظرفیت: 45” . یعنی فقط 45 نفری که زودتر ?در سیستم گلستان درس را گرفته و دکمه “اعمال تغییرات” را بزنند موفق به حضور در آن کلاس می شوند. در نتیجه بقیه یا باید ساعت درس یا استاد را تغییر دهند و یا کلا درس را برای ترم بعد بگذارند.) ممکن است بعضا ساعت کلاس ها با هم تداخل داشته باشد و طبیعتا شما نمی توانید مثلا در شنبه ساعت 10-12 همزمان سر دو کلاس باشید. (البته من بودم شد.) امتحانات درس ها هم ممکن است با هم تداخل داشته باشد، در این صورت سیستم گلستان به شما اخطار داده و اجازه نمی دهد درس را بردارید. شما در هر ترم فقط می توانید 20 واحد اخذ کنید، البته اگر معدلتان بالا باشد دانشکده به شما اجازه اخذ 24 واحد در هر ترم را نیز می دهد و اگر خدایی نکرده مشروط شوید، فقط باید 12 واحد اخذ کنید.

4- همه ی این قفل هایی که گفتیم کلید دارند. کلیدشان دست خانم غلامحسینی است. آموزش در صورت درخواست شما می تواند تمام این محدود ها را بردارد و به شما اجازه بدهد که واحد را در سیستم خود بردارید. فقط حواستان باشد وقتی پیش نیاز درسی را نگذاراندید ممکن است سر کلاس نتوانید مطالب را به خوبی یاد بگیرد و یا وقتی دو امتحان هم زمان دارید، دانشکده بیشتر از دو ساعت به شما وقت نمی دهد و ممکن است وقت کم بیاورید.

دانشجویان تمامی مقاطع موظف هستند در زمان تعیین شده برای انتخاب واحد از سمت آموزش دانشکده، با ورود به  انتخاب واحد نمایند (انتخاب واحد دانشجویان ترم اول هر مقطع توسط آموزش انجام می‌شود).

توصیه می‌شود جهت ورود به سامانه سادا و (انتخاب واحد، ارسال درخواست اشتغال به تحصیل و مهمانی و کارآموزی) از استفاده تلفن همراه جدا خودداری کنید.

 

 

آگاهی شما از قوانین آموزشی زیر در زمان انتخاب واحد، لازم است:

  •  تعداد واحدی که باید توسط دانشجو در هر نیمسال تحصیلی اخذ گردد ۱۲ واحد است. در غیر این صورت انتخاب واحد دانشجو حذف می‌گردد (اگر دانشجو ترم آخر باشد و تمامی دروس باقیمانده کمتر از ۱۲ واحد باشند، ایرادی ندارد). حداکثر تعداد واحد مجاز برای اخذ توسط دانشجو ۲۰ واحد درسی است.
  • دانشجو مجاز به اخذ ۲ درس معارف در یک ترم نمی‌باشد (مگر دانشجوی ترم آخر).

  • در صورتی که ظرفیت دروس تخصصی گروه تمام شد، نماینده ورودی لیست اسامی دانشجویان متقاضی اخذ درس (به همراه شماره دانشجویی) را به صورت کتبی به دفتر گروه تحویل دهد و یا به رایانامه مدیرگروه ارسال کند. وضعیت این درخواست‌ها در زمان حذف و اضافه مشخص می‌شوند.

  • دانشجویان به دلیل جلوگیری از تداخل زمانی دروس و امتحانات پایان‌ترم، دروس هر ترم را طبق جدول ترم‌بندی پیشنهادی (چارت) رشته تحصیلی (واقع در سایت گروه)، اخذ نمایند. برنامه‌ریزی دروس در هر نیمسال بر اساس این جدول‌ها انجام خواهد شد.
    تعریف پیش‌نیاز: اگر درسی بر اساس جدول ترم‌بندی (چارت) رشته تحصیلی دارای پیش‌نیاز است، تنها در صورت گرفتن نمره قبولی درس پیش‌نیاز قابل به اخذ آن خواهید بود. (دانشجویان فارغ‌التحصیل مستثنی هستند).
    تعریف هم‌نیاز: اگر درسی در ستون هم‌نیاز تعریف شده‌ است، لازم است درس هم‌نیاز همزمان با درس موردنظر اخذ شود یا نیمسال گذشته اخذ شده باشد. در غیر این صورت، سیستم پیام خطا به شما ارسال می‌کند. هم‌چنین در صورتی که درس هم‌نیاز را به اشتباه حذف نمایید، فارغ‌التحصیلی شما در آینده با مشکل مواجه می‌شود.
    * دانشجویانی که پیش‌نیاز یک درس را اخذ نموده و نمره قبولی اخذ نکرده‌اند، همان درس در انتخاب نیمسال بعدی برای آنها تبدیل به هم‌نیاز می‌شود.

  • شرایط اخذ درس کارآموزی: این شرایط در جدول زمانبندی رشته تحصیلی در سایت گروه قرار داده شده است. هم‌چنین قوانین و فرآیند دریافت معرفی‌نامه در قسمت مقررات کارآموزی آورده شده است.
  • شرایط اخذ درس پروژه: شرایط اخذ این درس و گذراندن آن در قسمت مقررات پروژه پایانی آورده شده است.
  • قانون حذف و اضافه: زمان حذف و اضافه دانشجویان یک هفته پس از اتمام انتخاب واحد است که به صورت دقیق در تقویم آموزشی اعلام می‌شود. در بازه اعلام شده در تقویم آموزشی جهت حذف و اضافه، شما مجاز هستید حداکثر ۳ درس حذف و ۳ درس اضافه کنید.

به طور مثال: درس ساختمان داده، یک آزمایشگاه و شبکه را حذف کردم (۳ درس حذفی) درس برنامخ نویسی موبایل، آزمایشگاه مدار و ریاضی کاربردی را اضافه کردم (۳ درس اضافه). دیگر مجاز به حذف و یا اضافه هیچ درسی نیستم!

  • اگر در زمان انتخاب واحد در سیستم سادا، درسی برای شما در لیست دروس ارائه شده و قابل اخذ آورده نشده است، از داخل combobox موجود، دروس غیرقابل اخذ را انتخاب نمایید. در این صورت لیست دروس غیرقابل اخذ به شما نمایش داده می‌شود و دلیل عدم نمایش هر درس را در مقابل آن مشاهده می‌کنید.

  • در روز پایانی زمان حذف و اضافه، دانشجو موظف به تثبیت انتخاب واحد خود است. به هیچ وجه در بازه زمانی انتخاب واحد، تثبیت را نزنید. چنانچه دانشجویی تثبیت انتخاب واحد را بزند، امکان تغییر انتخاب واحد وجود ندارد. 

  • دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته که درس کارآفرینی (۲ واحدی) را در دوره کاردانی خود گذارنده‌اند، لازم است این درس را به صورت ۳ واحدی در دوره کارشناسی ناپیوسته نیز بگذرانند.

  • دانشجویانی که رشته تحصیلی کاردانی آنها با مقطع کارشناسی آنها متفاوت است با تشخیص مدیر گروه باید حداقل ۶ واحد دروس جبرانی اخذ کنند. لازم است برای اخذ دروس جبرانی باید شهریه پرداخت نمایند.

 





:: برچسب‌ها: انتخاب واحد ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: